Ἡ Μονὴ τοῦ
ὄρους Σινᾶ ἀνεδείχθη μεῖζον ἐκκλησιαστικὸ κέντρο μὲ ἐπιρροὴ καὶ
σημαντικὴ πνευματικὴ προσφορά. Τὰ Σιναϊτικὰ Μετόχια ἐκτὸς τῆς περιοχῆς
τοῦ Σινᾶ καὶ τῆς Αἰγύπτου, διατρανώνουν μὲ τὴν παρουσία τους τὴν
ἰδιαίτερη εὐλάβεια καὶ ἐκτίμηση τῶν ἀνὰ τὸν κόσμο πιστῶν πρὸς τὴν Μονὴ
τοῦ Σινᾶ. Ἡ διασπορά τους εἶναι ἐνδεικτικὴ καὶ ἀποτελεῖ ἕνα ἰδιαίτερο
κεφάλαιο τῆς Σιναϊτικῆς Ἱστορίας.
Μιὰ πρόχειρη μνεία στὸ θέμα αὐτὸ δὲν θὰ
μποροῦσε νὰ μὴν περιλάβει τὰ Μετόχια τῆς Γαλλίας (στὴν Ρουέν), τῆς
Ἰταλίας (Μεσσήνη), τῆς Ἰσπανίας, τῆς Σερβίας, τῆς Γεωργίας, τῆς Συρίας,
τοῦ Λιβάνου, τῆς Αἰθιοπίας, τῆς Ἰνδίας (Καλκούτα), τῆς Βεσσαραβίας καὶ
τῆς Οὐκρανίας (Κίεβο), τὰ ὁποῖα λειτουργοῦν ὡς πνευματικὰ κέντρα, μὲ
ἰδιαίτερη ἄνθηση κατὰ τὸν 18ο αἰῶνα. Σημαντικὸ ἦταν ἀνέκαθεν
τὸ πλῆθος τῶν Μετοχίων στὸν σημερινὸ Ἑλλαδικό, Κυπριακὸ καὶ Μικρασιατικὸ
χῶρο. Ἐντυπωσιακὴ ἐπίσης εἶναι ἡ ἀκτινοβολία τοῦ Σινᾶ σὲ ὅλη τὴν
Βαλκανικὴ βορείως τῆς σημερινῆς Ἑλλάδος, μὲ παρουσία μεγάλου ἀριθμοῦ
Μετοχίων ποὺ ἔφθαναν ἕως τὴν περιοχὴ τῆς Μολδοβλαχίας, οἱ ἡγεμόνες τῆς
ὁποίας ἔτρεφαν ἰδιαίτερη εὐλάβεια στὴν Μονὴ τοῦ Σινᾶ.
Τὸ Σιναϊτικὸ Μετόχι τοῦ Χάνδακα στὴν Κρήτη, ἰδιαίτερα κατὰ τὸν 16ο-17ο
αἰῶνα, ἀναδεικνύεται πνευματικὴ ἐστία μὲ τὴν ὁποία συνδέθηκαν στενὰ καὶ
στὴν ὁποία μαθήτευσαν ὀνομαστοὶ ἄνδρες τῆς ἐποχῆς. Τὸ Σιναϊτικὸ Μετόχι
στὴν Κωνσταντινούπολη ἦταν σταθερὰ χῶρος συναντήσεων τῶν Πατριαρχῶν πρὸς
ἐπίλυσιν ἐκκλησιαστικῶν θεμάτων.
Κατὰ τὰ μέσα τοῦ 19ου αἰῶνος
τα Σιναϊτικὰ Μετόχια ὑπερέβαιναν τὸν ἀριθμὸ τῶν ὀγδόντα σὲ ὅλον τὸν
κόσμο. Στὸ πέρασμα τῶν χρόνων καὶ ἀκολουθώντας τὰ διάφορα ἱστορικὰ
γεγονότα, πολλὰ ἀπὸ τὰ Μετόχια αὐτὰ παραχωρήθηκαν ὑπὸ ὅρους στὶς τοπικὲς
Ἐκκλησίες, συνεχίζοντας κατὰ τὸ πλεῖστον ἕως σήμερα τὴν ἐκεῖ παρουσία
τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου