Ἡ συνεχὴς
ἐπὶ δεκαοκτὼ αἰῶνες παρουσία τῶν Σιναϊτῶν Μοναχῶν στὸν ἰδιαίτερα
εὐαίσθητο καὶ στρατηγικὸ γεωπολιτικά, θρησκευτικὰ καὶ πολιτιστικὰ χῶρο
τῆς χερσονήσου τοῦ Σινᾶ, διετηρήθη χωρὶς ἰδιαίτερες λεηλασίες καὶ
καταστροφές. Ἡ βιοτή τους προκάλεσε τὴν ἐκτίμηση καὶ τὸ ἐνδιαφέρον τῶν
ἑκάστοτε ἰσχυρῶν ἡγετῶν, οἱ ὁποῖοι τοὺς ἐφοδίαζαν μὲ ἰδιαίτερα προνόμια.
Ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμὴ τῆς καθιερώσεως τοῦ Χριστιανισμοῦ ὡς κυρίαρχης
θρησκείας τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας, οἱ Βασιλεῖς της ἐνδιαφέρθηκαν νὰ
προστατεύσουν τὴν ζωὴ τῶν Σιναϊτῶν Ἀναχωρητῶν καὶ κυρίως τῶν ἀσκουμένων
γύρω ἀπὸ τὸν τόπο τῆς Ἁγίας Βάτου. Οἱ ἐνέργειες τῆς ἁγίας Ἑλένης ἀρχικὰ
καὶ ἐν συνεχείᾳ τοῦ Ἰουστινιανοῦ δηλώνουν ἀνάγλυφα τὴν πραγματικότητα
αὐτή.
Στὸν Ἰουστινιανό, μάλιστα, πέρα ἀπὸ τὴν
συμβολή του στὴν περιφρούρηση τοῦ Σιναϊτικοῦ Μοναχισμοῦ καὶ τὴν
ἰδιαίτερη κόσμηση τοῦ Καθολικοῦ τῆς Μονῆς, ἀποδίδεται καὶ ἡ ἔκδοση Νεαρᾶς
γιὰ τὴν κατοχύρωση τῆς ἰδιαίτερης τιμῆς πρὸς τὸν Ἡγούμενο τῆς Μονῆς
Σινᾶ. Μολονότι τὸ κείμενο αὐτὸ ἐνδέχεται νὰ εἶναι μεταγενέστερο, ἡ οὐσία
τοῦ περιεχομένου του ὅσον ἀφορᾶ στὴν ἐκχώρηση ἀπὸ τὴν πλευρὰ τοῦ
Ἰουστινιανοῦ προνομίου αὐτονομίας, ἔγινε πάντοτε σεβαστή, καὶ τὸ κείμενό
του μνημονεύεται σὲ Πατριαρχικὰ ἔγγραφα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου